Posted on

Student EM i Ljubljana

Våre beste spillere var med å sette preg på student EM i badminton i Ljubljana. Meget bra innsats og strålende resultater. Les videre for å høre Anne Klyves egne ord hvordan det var å være med der.

Hei!

Deltakere fra Universitet i Oslo var Elisa Wiborg (Haugerud), Sturla Jørgensen (Haugerud), Carl Christian Mork ( Asker) og Anne Klyve (Asker).

Vi kom til Ljubljana 28 juni, og visste ikke hva som ventet oss hverken når det gjaldt byen, overnatting eller turneringen. Elisa som hadde fungert som lagleder før vi reiste, hadde fått noe informasjon, men vi satt allikevel med mange spørsmål. Vi ble hentet på flyplassen og kjørt til hostellet vi skulle bo på. Her fikk vi en egen «frivillig» (som de kalte det), som alltid var tilgjengelig for våre spørsmål, og hjalp oss med det vi trengte. Hostellet var egentlig studenthybler, hvor guttene og jentene bodde i hver sin etasje, og man delte bad med flere. Vi syns det virket litt stusselig i starten, men ble fort vant med det! Heldigvis ble også savnet etter air-condition mindre og mindre ettersom det ble fall i temperaturen. På hostellet var det også en kantine, der vi fikk servert frokost, lunsj og middag. Denne type kantinemat, hvor det står kraftige damer i uniform, med store sleiver av slovensk mat var en ny opplevelse for oss (akkurat slik man ser på film). Vi var veldig takknemlige for å slippe og kjøpe/ fikse mat selv, spesielt etter lange dager i hallen.

Vi startet med lagturneringen, der trekningen ble gjort dagen før. 16 lag var med, fra 12 forskjellige land. Vi havnet i gruppe med lag fra universiteter i Nederland, Russland og Sveits. Vi tapte 2-3 mot Russland, vant 3-2 mot Nederland og 4-1 mot Sveits. Hver lagkamp besto av en herresingel, en damesingel, en herredouble, en damedouble og en mix. Fordi vi bare var fire spillere fra universitetet i Oslo, fikk vi alltid to kamper hver i hver lagkamp. Det vil si vi fikk 6 kamper hver, etter den første dagen. Det var mange gode og jevne kamper mellom lagene, så selvom vi hadde tapt for Russland, gikk vi videre som gruppevinner fordi de tapte mot noen vi vant mot. Vi var så glade, for dette hadde vi absolutt ikke regnet med! Nå skulle vi spille om en plassering fra 1-4!

Neste dag spilte vi mot University of Nottingham i semifinalen. Dette ble en veldig jevn lagkamp som vi tilslutt dro i and 3-2. (Jeg og Elisa vant 21-18 i tredje sett, i den avgjørende kampen!). I finalen møtte vi et meget sterkt Tyrkisk lag fra Uludag University. Her ble det tap 0-3 (flere av de på dette laget, ligger over plass 50 på verdens-rankinglisten), men vi spilte flere meget gode kamper.  Det ble altså en sølvmedalje på oss, og det var over all forventning. Vi er veldig fornøyde!  Det er flere spillere på de andre lagene som har gode internasjonale resultater, men vi vinner mye på at vi har et lag med jevnt over gode spillere på samme nivå og på god fysisk form.

Etter dette fikk vi en dag pause, der vi valgte å se byen Ljubljana. Det er en veldig hyggelig by, med mye gammelt og mye nytt. På kveldene var det alltid stappfullt på restauranter og barer langs elven som renner igjennom.

Så var det tid for den individuelle turneringen. Her bestemte man selv hvilke kategorier man ville spille, så alle bortsett fra Sturla (med vrikket fot), spilte både singel, double og mix. Sturla hoppet over singel. Vi fikk alle spilt hvertfall en kvartfinale, men der stoppet det for oss. Det ble for sterk motstand. Vi skulle gjerne hatt noen semifinaler, men slik ble det ikke! Vi fikk mange gode kamper, og det var egentlig det vi hadde satt som mål for denne turen.

Alt i alt hadde vi en kjempefin tur! Det finnes ikke turneringer for oss der det både er lag og individuell konkurranse, så det var gøy å få mange internasjonale kamper (jeg feks, fikk 16 kamper på de fire konkurransedagene). Det var et veldig fint opplegg, og vi ønsker absolutt å få spille student-EM igjen om vi får sjansen. På den andre siden ble vi godt slitne og det var godt å komme tilbake til Norge igjen, etter 9 dager på reisefot.

Hilsen Anne

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.